کوچینگ چیست؟ صفر تا صد کوچینگ

کوچینگ چیست؟ صفر تا صد بیزینس کوچینگ

کوچینگ برای کسانی است که همیشه دنبال بهتر بودن هستند. کسانی که می‌خواهند به لحاظ شخصی یا حرفه‌ای و شغلی بیشتر یاد بگیرند و مهارت‌های خود را رشد و توسعه دهند. در فضایی که همه چیز مدام در حال تغییر است، کار و زندگی شخصی نیازمند یادگیری و بازنگری در مهارت‌هاست.

در ادامه با هم بررسی می‌کنیم کوچینگ چیست و چطور می‌تواند منجر به رشد شخصی و تغییر رفتار سازمانی شود.

کوچینگ چیست؟

زمانی از واژه‌ی کوچینگ استفاده می‌کنیم که فردی با یک متخصص حرفه‌ای در فرآیند خود-آگاهی و کشف خود کار می‌کند. نتیجه‌ی این همکاری این است که کوچ یا همان مربی به فرد کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را شناسایی کند و اهدافش را توسعه دهد. کوچ و کوچی با هم تمرین می‌کنند و مهارت‌ها و رفتارهایی می‌سازند که برای رسیدن به اهداف ضروری است.

کوچینگ برای چه کسانی کارآمد است؟

کوچینگ برای همه کارآمد است. کوچینگ یک فرآیند شخصی است که منجر به رشد سریع می‌شود و به تغییر پایدار کمک می‌کند. اما این هم برای کوچ و هم برای فرد کار سختی است. به همین دلیل کار با وقت گذاشتن بر روی حوزه‌های اساسی آغاز می‌شود که به تحقق کامل پتانسیل شما کمک می‌کند.

کوچینگ بر اهداف مهم تمرکز می‌کند. کوچ به کوچی کمک می‌کند تا نسبت به توانایی‌ها و انگیزه‌هایش آگاه شود. در نهایت رفتارهایی که پتانسیل آن‌ها را به حداکثر نمیرساند تغییر می‌کند.

کوچینگ در واقع یک نوع سرمایه گذاری است که تا آخر عمر بازده دارد. کوچینگ نه تنها در لحظه ارزشمند است بلکه مزایای آن در طول کار یا زندگی قابل مشاهده است. در سازمان‌های این کار می‌تواند ابزاری برای کمک به کارمندان باشد تا به جای شکست خوردن، رشد کنند. به هر ترتیب افراد هر روز با چالش‌های جدیدی رو به رو می‌شوند و کوچینگ می‌تواند راه حل قدرتمند و منعطفی برای این مسئله باشد.

شواهد به دست آمده از تاثیر کوچینگ خیره کننده است. کوچینگ به صورت فردی مزایای زیر را داراست:

در این مطلب ما ابعاد مختلف کوچینگ و این که چطور بر زندگی ما و کارمندانمان تاثیر می‌گذارد را بررسی خواهیم کرد. راجع به تفاوت‌های میان کوچینگ و منتورینگ (و همچنین کوچینگ و مشاوره) صحبت خواهیم کرد.

تفاوت میان کوچینگ، مشاوره و منتورینگ

با توجه به سرعت بی‌سابقه‌ی تغییرات می‌دانیم که افراد به حمایت نیاز دارند. در واقع نیاز حمایت فردی برای رشد، توسعه و سلامت روان واضح است. این روزها با بررسی انطباق، تمرکز، سلامت و انگیزه‌ی افراد مشخص شده است که به صورت کلی، سلامت روان افراد پایین است. در نتیجه عملکرد شخصی و حرفه‌ای آن‌ها ممکن است به خطر بیفتد.

اما چه نوع حمایتی این نیازها را برطرف می‌کند؟ شاید شما و کارمندانتان به کوچینگ، منتورینگ یا مشاوره نیاز داشته باشید.

با وجود این که هر کدام از این سه کار تاثیر مثبتی بر زندگی شخصی و حرفه‌ای دارد، هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی هم دارند. هر چند که هر کدام از این سه، همپوشانی‌هایی با هم دارند اما افراد در تشخیص آن‌ها دچار سردرگمی می‌شوند.

بیایید تفاوت میان کوچینگ، مشاوره و منتورینگ را بررسی کنیم.

کوچینگ

کوچینگ به افراد کمک می‌کند تا خود-آگاهی‌شان را ارتقا دهند، اهدافشان را تعیین کنند یا فعلانه مهارت‌هایی به دست آورند. کوچینگ به افراد کمک می‌کند چه به لحاظ شخصی و چه به لحاظ حرفه‌ای رشد کنند.

کوچینگ مبتنی بر شواهد که ریشه در روانشناسی مثبت دارد می‌تواند منجر به ساختن مهارت‌هایی در جهت سلامت روان شود. این مهارت‌ها در نهایت به سلامت روان و بالا رفتن سلامتی به صورت کلی کمک می‌کند. کوچینگ به ما کمک می‌کند که روی حال و آینده متمرکز شد و نه گذشته.

مشاوره

تراپی یا مشاوره نوعی مراقبت از سلامت روان در فضای کلینیک است که به افراد کمک می‌کند علامت‌های ناشی از بیماری روانی را کاهش دهند. تراپیست‌ها در واقع مدرک و مجوز نظام پزشکی برای انجام فعالیت نیاز دارند.

در حالی که کوچینگ بر اکنون و اینجا تمرکز دارد، مشاوره بر درمان گذشته تمرکز دارد. تراپی به سلامت روان می‌پردازد و به مشکلات شخصی و خانوادگی کمک می‌کند. وقتی کوچینگ و تراپی را با هم بررسی می‌کنید، در نظر بگیرید که کارمندان شما چه نوع مشاوره‌ای احتیاج دارند.

منتورینگ

منتورینگ رابطه‌ای است که بر رشد شغل و حرفه تمرکز دارد. منتورها اغلب در خصوص چالش‌های کاری مشاوره می‌دهند و توصیه می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند راه‌های جدید برای رشد و توسعه‌ی کاری ارائه دهند.

منتورها، ارتباطات را آسان می‌کنند و سرمایه‌ی اجتماعی می‌سازند. وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید که کارمندان شما  یک کوچ نیاز دارند یا یک منتور، باید جوانب مختلفی را بررسی کنید. چرا که با این انتخاب می‌توانید منجر به پیشرفت کارمندانتان شوید.

بین کوچینگ، منتورینگ و تراپی  یا مشاوره تفاوت‌هایی هست. هر کدام از این سه مورد مبتنی بر حمایت از افراد هستند. برخی افراد ممکن است از هر سه روش با هم استفاده کنند اما اغلب یک یا دو مورد را انتخاب می‌کنند.

انواع مختلف کوچینگ

کوچینگ طی چند سال گذشته به عنوان یک صنعت یا یک حرفه به سرعت پیشرفت کرده است. کوچینگ یا مربی‌گری که بیشتر در ورزش استفاده می‌شد حالا یک توسعه‌ی حرفه‌ای برای مدیران اجرایی رده بالاست.

کوچینگ با فرم‌ها و اشکال متفاوتی آمده و همه‌ی کوچینگ‌ها یکسان نیستند. هر کدام از انواع کوچینگ بر زمینه‌ها و رویکردهای متفاوتی تمرکز کرده‌اند و هر کدام در موارد متفاوتی به کار گرفته می‌شوند. همه‌ی انواع کوچینگ نیازمند تخصص‌ متفاوتی است و منجر به نتایج متفاوتی می‌شود.

برخی کوچ‌ها یا مربیان بر کار، رشد حرفه‌ای و کوچینگ رهبری و مدیریت تمرکز دارند. بقیه کوچ‌های متخصصی هستند که در حوزه‌هایی مثل تغذیه، تناسب اندام و سلامت تمرکز دارند. در ادامه به برخی از انواع کوچینگ (چه درون فضای کاری و چه خارج از فضای کار) اشاره خواهیم کرد.

کوچینگ سازمانی و کسب و کار

  • کوچینگ اجرایی
  • کوچینگ رهبری
  • کوچینگ عملکرد حداکثری
  • کوچینگ فروش
  • کوچینگ کارمندان
  • کوچینگ تیم و سازمان
  • کوچینگ رشد کاری
  • کوچینگ بیزینس و استراتژی
  • کوچینگ شرکت‌های بزرگ
  • کوچینگ ارتباطات موثر
  • کوچینگ منابع انسانی

کوچینگ فردی

  • لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی
  • کوچینگ تغذیه‌ای
  • کوچینگ خواب
  • کوچینگ ارتباطات موثر
  • کوچینگ فیزیکی
  • کوچینگ سلامت روان
  • کوچینگ رابطه
  • کوچینگ رشد کاری
  • کوچینگ مالی
  • کوچینگ سلامتی به صورت کلی

هر کدام از انواع کوچینگ برای اهداف رشد فردی و حرفه‌ای متفاوتی قابل استفاده است. کوچینگ مجازی طیف گسترده‌ای از کوچینگ‌ها را در دسترس افراد در سطوح مختلف قرار داده است. با کوچینگ مجازی می‌توانید فارغ از زمان و مکان، به دنبال رشد خود باشید.

برخی از کارمندان شما ممکن است بخواهند روی رشد کاری و حرفه‌ای تمرکز کنند. برخی دیگر ممکن است دنبال کم کردن هزینه‌ها و افزایش سلامت روانشان باشند. سازمان شما ممکن است از کوچینگ برای عبور از بحران‌ها و ایجاد تغییرات مهم استفاده کند.

حتی ممکن است از کوچینگ به عنوان ابزاری برای مدیریت عملکرد استفاده کنید. مهم نیست یک شرکت یا فرد چه نوع کوچینگی را انتخاب می‌کند، کیفیت کوچینگ مهم است. کوچینگ اگر با اهدافتان همراستا باشد، به نتایج مهم و مفیدی چه در عرصه‌ی شخصی و چه در عرصه‌ی سازمانی دست پیدا می‌کند. به این ترتیب تاثیر مثبتی هم بر افراد و هم بر کسب و کار شما می‌گذارد.

مزایای کوچینگ

مزایای کوچینگ بسیار زیاد است. یک تحقیق مستقل دریافته بود که کوچینگ منجر به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌ی رشد فردی و حرفه‌ای می‌شود.

این تحقیق نشان می‌داد که کوچینگ منجر به افزایش خود-آگاهی، بازدهی، تنظیم عاطفی، ارتباط اجتماعی و مدیریت استرس می‌شود. در نهایت می‌توان گفت همه‌ی این‌ها در نهایت منجر به انعطاف بیشتر، تعادل کار-زندگی بیشتر و اهداف بهتر می‌شود.

کوچینگ به عنوان سبکی از مدیریت و رهبری

در بحث توسعه‌ی مدیریت و رهبری، لازم نیست همه‌ی رهبرها و مدیرها کوچ هم باشند. این مسئله بسیار مناقشه برانگیز است با این حال بسیاری از مدیران، کوچ‌های توانمندی هستند. البته این بدان معنا نیست که ظرفیت و توانمندی‌ای مشابه کوچ‌های متخصص دارند اما با اتخاذ رویکرد کوچینگ می‌توانند تا حدی مدیریتشان را بهبود ببخشند.

شما به عنوان رهبر چه نوع مهارت‌های کوچینگی احتیاج دارید؟ در کوچینگ به شیوه‌ی مدیریتی، رویکرد و اهداف در به کارگیری و ساخت مهارت‌ها، دوستانه و غیررسمی است. در ادامه برخی از عناصر کلیدی کوچینگ رهبری و مدیریت را بررسی خواهیم کرد:

توسعه‌ی کاری

رهبران وقتی بحث از توسعه‌ی تیم‌هایشان می‌شود، باید همواره به دنبال چیزی باشند که اعضایشان را به سمت رشد سوق دهد. این یعنی مهارت‌ها و رفتارهای حرفه‌ای‌تر. همین مسئله فرصت‌های مهمی برای اعضای تیم فراهم می‌کند تا مهارت‌ها و رفتارهای جدیدی به کار بگیرند.

تنظیم اهداف

اگر نقشه‌ای نباشد نمی‌توان تشخیص داد کجا می‌رویم. یک رهبر می‌تواند به اعضای تیم کمک کند تا اهدافی که به لحاظ فردی یا سازمانی برایشان معنادار است در پیش بگیرند.

ذهنیت رو به آینده

رویکرد کوچینگ به سطوحی از خوش بینی و عمل گرایی نیاز دارد. این یعنی همان ذهنیت رو به آینده. وقتی رهبران از این دریچه می‌توانند بهتر به آینده نگاه کنند، در واقع تیمشان شانس بیشتری برای تغییر دارد.

بازخورد

فرآیند کوچینگ متکی به قدرت بازخورد است. برای در پیش گرفتن رفتارهای جدید، کوچی باید نسبت به رفتارهای موثر بازخورد بگیرد. این یعنی رهبران باید مهارت‌های ارائه‌ی بازخورد را در خود قوی کنند تا بازخوردهای مشخص و منصفانه‌ای به اعضای تیم بدهند.

منتورینگ

یک رهبر اغلب در نسبت با اعضای تیمش نقش منتورینگ کامل ندارد، با این حال برخی از ویژگی‌های منتورینگ را از خود نشان می‌دهند. برای مثال یک رهبر می‌تواند با استفاده روابط کوچینگ به رشد کارمندانش کمک کند.

کوچینگ در محیط کاری به چه معناست؟

کوچینگ در فضای کار یک نسخه‌ی واحد نیست که بتوان برای همه تجویز کرد. هر کاری منحصربفرد است و این یعنی رویکرد کوچینگ برای هر فرد باید شخصی سازی شود. با وجود این که فضای رقابتی کوچینگ بسیار زیاد است اما کوچ‌های مختلف می‌توانند در حوزه‌های تخصصی متفاوتی فعالیت کنند. در چند سال گذشته، خلاقیت‌های کوچینگ در کنار تغییرات سریع آینده‌ی کار تکامل یافته است.

اگر شما به دنبال به کارگیری کوچینگ در فضای کار هستید، هشت نوع کوچینگ موثر به شما معرفی خواهم کرد.

  • تیم‌های شما: بر کوچینگ تیم‌ها و رشد فردی و حرفه‌ای تمرکز دارد
  • کارمندان شما به صورت فردی: بر روی کوچینگ افراد و کارمندان تمرکز دارد
  • کوچینگ نفر به نفر: بر روی ساخت مهارت‌های کوچینگ در روابط تک به تک تمرکز دارد
  • کسب و کار یا سازمان شما: بر روی عملکرد عملیات‌ها و استراتژی سازمانی تمرکز دارد
  • مدیران اجرایی شما: بر روی پرورش (و حفظ) رهبران ارشد شما تمرکز دارد
  • تیم منابع انسانی شما: بر روی تیم منابع انسانی شما تمرکز دارد تا مهارت‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز توجه به افراد را در آن‌ها به وجود آورد
  • مدیران ارشد و رهبران شما: بر میدان و رهبران شما تمرکز دارد؛ هر کس با یک گزارش مستقیم و مشخص
  • کارمندان فروش شما: بر به کارگیری تام ظرفیت نیروهای فروش ما تمرکز دارد تا منجر به درآمدزایی بیشتر شود

چارچوب کوچینگ

اگر دنبال آوردن کوچینگ به فضای کاری هستید، گزینه‌های مختلفی دارید. چارچوب کوچینگ مجموعه‌ای از معیارهای طراحی شده است که منجر به مجموعه‌ای  از مکالمات کوچینگ می‌شود.

یک چارچوب کوچینگ خوب با فهم عمیق از نحوه‌ی عملکرد سازمان شما در بخش‌های مختلف شروع می‌شود. این رویکرد، کوچ و کوچی را در یک مسیر نگه می‌دارد. این کار به شما کمک می‌کند که نسبت به اندازه‌گیری پیشرفت مطمئن باشید و به مشتری کمک می‌کند تا به نتایج دلخواه دست یابد.

هر چارچوب کوچینگی می‌تواند با این چهار عنصر ارزیابی شود.

با این چهار عنصر به عنوان نقشه‌ی راه، فرهنگ کوچینگ را در سازمان خود به چه صورت می‌بینید؟

اگر این چهار عنصر را راهنمای مسیر خود قرار دهید، فرهنگ کوچینگ در سازمان شما به کدام سمت خواهد رفت؟

ارتباط

کدام یک از انواع کوچینگ بیشترین ارتباط را با نیروی کار شما دارد؟ چه مهارت‌ها و قابلیت‌هایی می‌خواهید بسازید؟ کدام فضاهای خالی بین تیمتان را می‌خواهید پر کنید؟

پیاده سازی

اگر نیروی کار شما دور کار یا آنلاین است، چطور می‌توان از کوچینگ استفاده کرد؟ آیا نیاز به کوچینگ مجازی یا دیجیتال دارید؟ چطور می‌توان برنامه‌های آموزشی موجود را با کوچینگ تقویت کرد؟ چطور کوچینگ در مسیر استراتژی یادگیری و توسعه‌ی شما قرار می‌گیرد؟

زمان

برای توسعه و یادگیری کارمندانتان چقدر زمان می‌گذارید؟ آیا برنامه‌های چند هفته‌ای پراسترس منطقی است؟ آیا می‌خواهید روی کوچینگ روابط سرمایه گذاری کنید؟

نتایج

چه اهدافی تعیین می‌کنید و چطور آن را اندازه گیری‌ می‌کنید؟ با رویکرد داده محور در کوچینگ چطور می‌توانید عملکرد سازمانی خود را به حداکثر برسانید؟

در ادامه بیشتر راجع به 5 چارچوب کوچینگ و این که کدام استراتژی برای سازمان و کسب و کار شما بهتر است خواهیم پرداخت.

چطور در محیط کار فرهنگ کوچینگ را ایجاد کنیم

کوچینگ یک تمرین است. ابزاری که به افراد کمک می‌کند، قدرت، انعطاف و مهارت‌های رشدی خود را کشف کنند. با تکنیک‌های رفتاری علمی اثبات شده، کوچینگ یک ماجراجویی تحول آفرین است که هم فرد و هم سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بنابراین وقتی از کوچینگ در شرکت خود استفاده می‌کنید، فرهنگ شرکت چه تغییری می‌کند؟ فرهنگ کوچینگ چطور به نظر می‌رسد؟ چطور فرهنگ کوچینگ را در محیط کاری خود ایجاد کنید؟ تفاوت میان کوچینگ و مدیریت چیست؟

اول از همه فرهنگ یک ارگانیسم زنده و فعال در شرکت شما است. فرهنگ همواره در حال تغییر و تکامل یافتن است. با وجود این که فرهنگ سازمانی در خصوص هر کسب و کار شرکتی منحصربفرد است، تعریف مشترکی برای ارجاع به آن وجود دارد. فرهنگ سازمانی یعنی ارزش‌ها، رفتارها، ذهنیت‌ها و استانداردهای مشترکی که محیط کار را می‌سازد. از بسیاری جهات، فرهنگ چارچوبی است که به پیشبرد موفقیت یک سازمان کمک می‌کند.

به کارگیری کوچینگ در فرهنگ سازمانی در واقع نوعی به چالش کشیدن نیروهایتان در نسبت با تغییرات رو به رشد است. سرمایه گذاری در فرهنگ کوچینگ قوی به سازمان شما کمک می‌کند که پویا و انطباق پذیر باشد.

اما در عین حال فرهنگی است که از بازخوردها نشئت می‌گیرد و به دنبال فعال کردن تمام ظرفیت‌ها است. فرهنگ به شما می‌گوید چطور تیمتان را به سمت موفقیت هدایت کنید.

داده‌ها نشان می‌دهد به کارگیری فرهنگ کوچینگ قوی فقط محدود به ایجاد مزایای رقابتی برای رشد سازمان شما نیست بلکه برای هر کسب و کاری ضروری است. فرهنگ کوچینگ ریشه در بازخورد و یادگیری دارد. در فرهنگ کوچینگ هم کارمندان و هم رهبران باید دقیقا بدانند دنبال چه نتایجی هستند. برای رسیدن به این نتایج، کوچینگ به نیروی کار کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را افزایش دهد یا در مهارت‌هایش بازنگری کند. البته ممکن است از کلمه‌ی بازخورد یا فیدبک معنای اشتباهی برداشت کنید، کوچینگ به هیچ وجه رویکرد تنبیهی و یا دستوری ندارد. در واقع یک رابطه‌ی مسالمت آمیز میان بازخورد و یادگیری است بدون سلب مسئولیت از هر کدام.

کارمندان نیاز دارند به کوچ‌ها یا مربی‌هایی در سطح جهانی دسترسی داشته باشند تا نتایج بسیار خوبی بگیرند. از رهبران گرفته تا کسانی که به صورت فردی تقاضای دوره‌های کوچینگ دارند، باید بتوانند از تجربه‌ی کوچ‌های سطح بالا بهره ببرند. این کار با فراهم کردن دوره‌های کوچینگ به صورت انفرادی و تک به تک شروع می‌شود.

کوچینگ شغلی و زندگی

تغییرات سخت است. چه دوست داشته باشیم چه دوست نداشته باشیم باید قبول کنیم که هیچ کس از تغییر کاری یا شخصی مصون نیست.

اما برای رشد شخصی و حرفه‌ای باید از تغییر به نفع خود استفاده کنیم. باید روی منابع و سیستم‌هایی تمرکز کنیم که ما را یک قدم به پتانسیل نهایی‌مان نزدیک‌تر می‌کند.

با استفاده از کوچ شغلی یا کوچ زندگی می‌توانید چالش‌های مختلفی را پشت سر بگذارید. کوچ‌های زندگی و شغلی می‌توانند شما را در مسیر تغییرات، تصمیم‌گیری‌ها یا مکالمه‌های چالش برانگیز هدایت کنند. همچنین به شما در مدیریت رابطه با نامزدتان یا بهبود حال عمومی‌تان کمک می‌کنند. یا شاید در اهداف متمرکز بر سلامت روان یا صحبت راجع به تصمیمات  کاری بزرگ حمایت کنند. همه‌ی این‌ها موضوعاتی است که کوچ‌های شغلی و زندگی می‌توانند برای عبور از آن‌ها به شما کمک کنند.

کوچینگ شغلی مناسب با ارزیابی و بازتاب شروع می‌شود تا متوجه شویم چه چیز در این مسیر مهم است و کجای این مسیر هستیم. سپس با کوچ خود راجع‌ به برنامه‌های شخصی صحبت می‌کنید تا شما را در رسیدن به اهداف یاری کند. ممکن است این کوچینگ شامل کوچینگ مالی باشد. برای برخی دیگر ممکن است تمرکز بر کوچینگ سلامتی باشد. برخی دیگر ممکن است در زمینه‌ی شغلی  نیازی به راهنمایی نداشته باشند و مسیر شغلی خود را طی کنند. یک کوچ شغلی به فرد کمک می‌کند تا  نسبت به گزینه‌ها و برنامه‌هایش در رسیدن به اهداف، وسیع‌تر فکر کند.

کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ هم به همین شکل شروع می‌شود. قدم اول این است که یک قدم به عقب برداشت و بازتاب را دید. سپس آنچه برای شما اهمیت دارد و مسیری که در زندگی طی می‌کنید را شناسایی کرد. لایف کوچ یا کوچ زندگی تک به تک روی جنبه‌های مختلف زندگی شخصی‌تان کار می‌کند. گاهی روی روابط تمرکز می‌کند. در سایر موارد می‌توانند روی توسعه‌ی فردی، بحران‌های زندگی یا حتی یافتن هدف و معنا در زندگی کار کنند.

هزینه‌های کوچینگ

اگر به تازگی به فکر فعال کردن تمام ظرفیت‌ نیروهای کار خود هستید احتمالا نسبت به هزینه‌های کوچینگ کنجکاوید. در ادامه هزینه‌ی کوچینگ را بررسی خواهیم کرد.

اول از همه این که مثل هر برنامه‌ی دیگری، کوچینگ هم نمی‌توان تنها با هزینه مورد ارزیابی قرار داد. باید بدانیم از برنامه‌ی کوچینگ خود دنبال چه نتیجه‌ای هستیم. فاکتورهایی مثل تاثیر در حفظ کارمند، بازدهی، ارتباط و خوب بودن تنها بخشی از مواردی است که هزینه‌ی کوچینگ را تعیین می‌کند.

نتایج و پیامدهای مثبتی که از کوچینگ دریافت می‌کنید هم به کیفیت کوچینگی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

هزینه‌ی کوچ‌ها بسیار مختلف است. برای مشاهده‌ی هزینه‌ی کوچ‌ها اینجا کلیک کنید. هزینه‌ی کوچ‌ها به چیزهای مختلفی مثل تجربه، طول جلسات، آموزش حرفه‌ای و توسعه‌ای که کوچ ایجاد می‌کند بستگی دارد. کوچ‌هایی که در زمینه‌ی کوچینگ مدیران اجرایی باتجربه‌اند تقریبا بیشترین هزینه‌ را دریافت می‌کنند.

با این وجود با استفاده از کوچینگ بازگشت سرمایه‌ی 3.5 تا 5 برابری خواهید داشت. با استفاده کوچینگ می‌توانید تیم‌های انعطاف‌پذیری بسازید، استعدادهای خوب را حفظ کنید و خلاقیت و رشد را تقویت کنید.

پیدا کردن کوچ یا مربی

اگر دنبال پیدا کردن یک مربی هستید، قدم اول این است که بفهمید دوست دارید با چه نوع  مربی‌ای کار کنید.

می‌توانید تمرکز خود را روی کوچینگ بگذارید و کوچ‌هایی که در دسترس هست را انتخاب کنید.

کوچ شخصی

راه‌های بسیاری برای پیدا کردن کوچ شخصی هست. حتما اطمینان حاصل کنید که کوچ شما به لحاظ حرفه‌ای آموزش دیده و دارای مدرک است. در بیزینس کوچ آکادمی همه‌ی کوچ‌ها متخصص و حرفه‌ای هستند. ما به شما کوچ متخصصی مطابق با نیازهایتان معرفی خواهیم کرد تا به نتایج دلخواه برسید. ابتدا کوچ خود را انتخاب می‌کنید و سپس جلسه‌ای با او تنظیم می‌کنید.

کوچ در محیط کار یا سازمان

شرکت یا سازمان شما ممکن است دسترسی به توسعه‌ی حرفه‌ای و خدمات کوچینگ ایجاد کند. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، به بخش منابع انسانی بروید. اگر برنامه‌ای برای کوچینگ وجود داشته باشد، تیم منابع انسانی به شما اطلاع خواهد داد.

بیزینس کوچینگ یا کوچینگ بیزینس: به حداکثر رساندن پتانسیل کسب و کار شما

اگر شما کارفرما یا رهبر یک کسب وکار هستید، کوچینگ کسب و کار احتمالا آخرین چیزی است که به ذهنتان می‌آید. هر چقدر که در شرکت رشد می‌کنید و در جایگاهی که دارید تنهاتر می‌شوید و از طرف دیگر فرصت محدودی برای منتورینگ و کوچینگ دارید و در عین حال انتظار زیادی از شما می‌رود و سایر کارمندان نیازمند وقت و توجه بیشتری از سمت شما هستند.

این مسئله برای صاحبان کسب و کارهای کوچک که باید به تنهایی و بدون هیچ توصیه‌ و بازخورد تخصصی کار کنند بسیار سخت‌تر است. پس وقتی یک کارفرما یا مدیر در جایگاهش رشد می‌کند یا کسب و کارش توسعه پیدا می‌کند چه کار باید بکند؟

کوچ کسب و کار پاسخ این سوال است. کوچ‌‌های کسب و کار افراد حرفه‌ای هستند که به استارتاپ‌ها، کارفرمایان و مدیران شرکت‌ها براساس نیاز کسب و کارشان بازخورد و توصیه‌هایی ارائه می‌دهند.

بهترین کوچ‌ها و مربیان کسب و کار تجربه‌ی کسب و کار واقعی را با مهارت‌های کوچینگ مثل گوش دادن فعال و توانایی پرسیدن سوالات خوب ترکیب می‌کنند. کوچ کسب و کار می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور عمل کند که برنامه‌های عملی و اکشن‌پلن‌هایی می‌سازد. همچنین می‌توانند در کنار شاخص‌های کلیدی عملکرد، به مسئولیت‌پذیری، نتایج واقعی و موفقیت کسب و کار را کمک کنند.

کوچینگ بیزینس یا کوچینگ کسب و کار چیست؟

کوچینگ بیزینس فرآیندی است که کوچ حرفه‌ای، شخصی را در فضای بیزینس به سمت دنبال کردن اهداف کاری‌اش هدایت می‌کند. یک مربی کسب و کار یا کوچ بیزینس به مشتریانش کمک می‌کند تا مهارت‌های رهبری خود را ارتقا دهند، استراتژی‌های کسب و کار بسازند یا ذهنیت خود را تقویت کنند. همه‌ی این‌ها به این بستگی دارد که شخص استخدام شده از مربی چه می‌خواهد. کوچینگ بیزینس بیشتر از هر چیزی ناظر به رشد است.

بیزینس کوچ یا کوچ کسب و کار چه کارهایی انجام می‌دهد؟

کار کردن با یک کوچ شبیه انتخاب یک شریک کسب و کار است که یک رابطه‌ی مبتنی بر اعتماد با آن می‌سازید. به همین دلیل به صورت کامل می‌توانید بفهمید که کار کردن با یک کوچ کسب و کار مستلزم چه چیزهایی است، این سوال را جواب دهید: «یک مربی و کسب و کار دقیقا چه کار می‌کند؟»

1. مسیری برای رشد حرفه‌ای شما می‌کشد

یک کوچ کسب و کار به مشتریان کمک می‌کند تا فاصله‌ی میان جایی که امروز هستند با جایی که می‌خواهند باشند مشخص شود. کارفرما یا مدیر شرکت با کمک مربی می‌تواند برنامه‌ی کسب و کار منسجم و استراتژیکی خلق کند که شرکت را به سمت رشد ببرد. گاهی اوقات نگاه کردن از زاویه دید بیرونی، تنها چیزی است که یک مدیر نیاز دارد تا از طریق آن پتانسیل‌های شخصی و سازمانی موجود را فعال کند.

2. به شما کمک می‌کند ارزش‌های اساسی‌تان را پیدا کنید و مسیر خود را روشن کنید

رهبران جدید اغلب با تعریف ارزش‌هایشان درگیرند و آن‌ها را نمی‌توانند تعامل مشخصی میان ارزش‌های سازمانی و فردی افراد ایجاد کنند. یک کوچ بیزینس باتجربه می‌تواند مشتری را از خلال فرآیند یکی کردن ارزش‌های  شخصی و سازمانی به سلامت پیش ببرد. از این منظر مشتری می‌تواند زاویه‌ی دیدی قوی به دست آورد و اعتماد به نفس کافی برای هدایت تیمش به سمت موفقیت داشته باشد.

3. تخصص و کوچینگ منحصربفرد و شخصی سازی شده ارائه دهد

هیچ کس شخصیت منحصربفرد یک کسب و کار را بهتر از مدیر اجرایی نمی‌داند. به همین دلیل هم هست که مدام در کتاب‌ها و وبسایت‌ها دنبال ابزارهای کارآمد هستند. حتی ورکشاپ‌های مدیریتی هم با وجود آن که ارزشمند هستند، اما رویکرد نفر به نفر که بسیاری از رهبران می‌خواهند را ندارند.

کوچ‌های کسب و کار این مشکل را به سه روش حل می‌کنند. اول این که کوچ‌های رهبری سطوح بالایی از مهارت را در صنایع و رشته‌های کاری خود دارند. دوم این که آن‌ها به عنوان کارفرما و مدیر کسب و کار تجربه‌ای واقعی دارند.

سوم این که کوچ‌ها می‌توانند این عناصر مهم را با معیارهای کوچینگ مدیر ترکیب کنند. در نتیجه می‌توانند پیشنهادات و برنامه‌های عملی ارائه دهند. همه‌ی این عمل‌های سفارشی‌سازی، سرعت حرکت صاحبان کسب و کار و مدیران شرکت‌ها را برای حرکت به جلو بیشتر می‌کند. همه‌ی این‌ها در نهایت منجر به رشد شخص و سازمان می‌شود.

4. فضایی امن برای نشان دادن ضعف‌ها و رشد در اختیار قرار می‌دهد

ارتباط میان مدیر شرکت و کوچ، یک فضای امن است. وقتی اعتماد ساخته می‌شود، مشتریان کوچینگ برای به اشتراک گذاشتن عمیق‌ترین تردیدهایشان بدون ترس از مسخره شدن، احساس راحتی می‌کنند.

با حمایت یک کوچ کسب و کار، حالا مدیران بی‌پروای شرکت‌ها می‌توانند دنبال ایده‌های نابشان برای رشد بروند یا سعی کنند راه‌هایی برای مدیر بهتر شدن را امتحان کنند. این کار نه تنها اعتماد به نفس مدیر را می‌سازد بلکه می‌تواند روی نرخ رشد، فرهنگ سازمانی و رویکرد شرکت تاثیر بگذارد.

5. اقدام به عنوان یک شریک بامسئولیت و یک مشوق

یک کوچ کسب و کار می‎تواند به مدیران اجرایی و صاحبان کسب و کار سطوح بالایی از مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی را داشته باشد. هرچه پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری بیشتر باشد، مشتریان و تیم‌ها احتمالا بیشتر به سمت ایده‌ها و چیزهای بزرگی که از آن می‌ترسند می‌روند. کوچ‌ها می‌توانند معتمدهای قابل اطمینانی باشند که رشد شرکت و توسعه‌ی فردی را تسهیل می‌کنند.

از کوچینگ کسب و کار چه انتظاری باید داشت

اگر می‌خواهید صاحب یا مدیر کسب و کار موفقی باشید، کوچینگ انتخاب مناسب شماست. با کوچ درست، می‌توانید انتظار رشد فردی و حرفه‌ای داشته باشید.

در بطن ماجرا، ارتباط میان کوچ کسب و کار یا صاحب کسب و کار مبتنی بر اعتماد است. اگر یک صاحب کسب و کار تازه تجربه‌ی محدودی داشته باشد، یک مربی حرفه‌ای می‌تواند از طریق ارائه‌ی بازخوردها سرعت رشد آن را افزایش دهد. اگر مدیران کسب و کار نیاز دارند همزمان هم حضور اجرایی خود را بالا ببرند و هم درآمد را افزایش دهد، یک کوچ می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با هم برنامه‌ای بسازند.

اما این مسئله فقط اینجا به پایان نمی‌رسد. بهترین کوچ‌های کسب و کار مشتریان خود را تا رسیدن به بالاترین نقطه‌ای که می‌توانند، به چالش می‌کشند. در واقع روابط کوچ/مشتری قوی اکثرا چندین سال به طول می‌انجامد. این روابط منجر به دوره‌های طولانی رشد مالی چشمگیر می‌شود.

قدرتی که در نتیجه‌ی همراهی شما به یک کوچ کسب و کار که کاملا شرکت شما را می‌شناسد و با نقاط ضعف و قوت آن آشناست، شکل می‌گیرد بسیار خیره کننده است.

در یک کوچ کسب و کار باید دنبال چه نکاتی بود

پیش از آن که زمان، پول و انرژی صرف ارتباط کوچینگ کسب و کار کنید، باید تحقیقاتتان را انجام دهید. همه‌ی کوچ‌های بیزینس مساوی ساخته نشده‌اند. در ادامه نکاتی که باید در مورد یک کوچ بیزینس موفق بدانید را بیان خواهم کرد:

  • دنبال داستان‌های موفق از افرادی باشید که قبلا کوچ بیزینس آن‌ها بوده‌اند. تست‌های قبلی به شما می‌گوید که آیا این ارتباط کوچینگ موثر و مفید است یا نه.
  • ببینید این کوچ چند سال سابقه فعالیت دارد. اگر شما 50 سال سابقه‌ی مدیریت دارید قطعا علاقه‌ای ندارید کسی که فقط برای چند سال یک کسب و کار داشته شما را راهنمایی کند.
  • مدرک کوچینگ آن‌ها بررسی کنید. این روزها هر کسی می‌تواند به خودش بگوید کوچ. قطعا شما نمی‌توانید از نظرات کسی که هیچ تخصص و آموزشی ندیده است استفاده کنید. این را در نظر داشته باشید که کوچینگ یک رابطه‌ی رسمی است که شما شروع می‌کنید و دنبال نتایج آن هستید در واقع اینطور نیست که شما از همکارتان درخواست کرده باشید منتورتان باشد.
  • آیا جلسه یا ایونت رایگانی درباره‌ی کوچینگ بیزینس برای شما تدارک دیده‌ است یا نه. با برگزاری یک جلسه شما می‌توانید بفهمید که آیا اصلا از کار کردن در کنار آن‌ها لذت می‌برید یا نه.
  • بررسی ک
  • نید که آیا کوچ همراستا با نیازهای شما هست یا نه. شاید شما دنبال رویکرد لایف کوچینگ هستید یا کوچی می‌خواهید که به صورت خاص روی کسب و کارهای کوچک کار کند. در هر صورت باید بدانید دنبال چه نوع کوچینگی هستید و دنبال آن باشید.

کوچ‌های کسب و کار به توسعه‌ی مهارت‌های سخت و نرم کمک می‌کنند

کوچ‌های حرفه‌ای کسب و کار توانایی آموزش و صورتبندی مهارت‌های سخت و نرم رهبران برای رسیدن به تمام ظرفیتشان را دارند. در ادامه برخی از مهارت‌هایی که می‌توانید در همکاری با یک کوچ کسب و کار پرورش دهید را معرفی خواهم کرد.

مهارت‌های نرم

  • خود-آگاهی: مدیران زمانی که با یک کوچ کسب و کار همکاری می‌کنند می‌توانند باورها و رفتارهایشان را به چالش بکشند. این کار به مدیران اجازه می‌دهد تا گره‌های ذهنی و محرک‌هایشان را بهتر بشناسند.
  • تنظیم عاطفی: در مواقع بحران، کارمندان دنبال گرفتن حس اطمینان و راهنمایی در مدیران هستند. به همین دلیل مدیران تاثیرگذار، استادان تنظیم عاطفی هستند. وقتی احساسات سخت در جلسه کوچینگ خود را نشان می‌دهد، کوچ بیزینس تکنیک‌های تنظیم عاطفی را آموزش می‌دهد.
  • اعتماد به نفس: بسیاری از کوچی‌ها در خصوص روند کوچینگ می‌گویند که آن‌ها را آرام‌تر، پرانرژی‌تر و بااعتماد به نفس‌تر کرده است. در واقع احساسات ناشی از اعتماد به نفس به صورت طبیعی زمانی که یک کوچ کسب و کار با کوچی‌های اجرایی کار می‌کند خود را نشان می‌دهد. آن‌ها یاد می‌گیرند که اهداف کسب و کار، قدم‌های عملی و تله‌های عاطفی را به درستی درک کنند.
  • هوش عاطفی: مدیران قوی می‌توانند یک اتاق را بخوانند و پیامشان را به همه‌ی مخاطبان برسانند. آن‌ها سطوح بالایی از همدلی دارند و آنچه دیگران را به هیجان وا می‌دارد را می‎فهمند. هوش عاطفی یک ابرقدرت مدیریتی است که کوچ‌های بیزینس می‌توانند آن را در کوچی‌هایشان تقویت کنند.
  • مثبت‌اندیشی: مدیران موثر خوش‌بینند. آن‌ها پتانسیل یادگیری و توسعه را حتی در سخت‌ترین شرایط می‌بینند. خوش بینی یا مثبت اندیشی می‌تواند به صورت طبیعی به وجود آید اما در عین حال مهارتی است که از طریق کوچینگ می‌توان آموخت.

مهارت‌های سخت

  • برنامه‌ریزی استراتژیک و مرور: بهترین کوچ‌ها، بیزینس استراتژیست‌های باتجربه‌ای هستند. در نتیجه می‌توانند به مدیران و تیم‌هایشان کمک کنند تا استراتژی‌های فوق‌العاده‌ای طرح ریزی و اجرا کنند. کوچ و کوچی در کنار هم می‌توانند نقشه‌ی راهی با استفاده از فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک قدم به قدم توسعه دهند.
  • مهارت‌های تحلیلی: برای بسیاری از شرکت‌های موفق، داده یک نیروی پیشران است. کوچینگ کسب و کار می‌تواند مشکل تحلیل داده‌ها را برای مشتریانش حل کند و در عین حال آن‌ها را برای بیرون رفتن از منطقه امنشان به چالش بکشد.
  • بازاریابی: بیزینس کوچ‌ها به عنوان بخشی از فرآیند کشف در دوره‌ی پیشاکوچینگ، وقت زیادی را صرف تحقیق درباره‌ی پویایی‌های بازار و برند شرکت می‌کنند. در عین حال که این یک دانش ارزشمند در کوچینگ مدیران است، می‌تواند چارچوب امنی برای گفت و گو و کشف داده‌های جدید که فرصت‌های بازار و مخاطبان هدف را شناسایی می‌کند ایجاد کند. پیش از ساختن محصولات بزرگ و سرمایه‌گذاری در بازاریابی، کوچی‌های اجرایی، چشم دوم متخصصی دارند که برنامه‌های توسعه و سودزایی را بررسی و نقد می‌کند.
  • مهارت‌های صحبت کردن و ارائه دادن و پرزنت کردن: همه‌ی مدیران اجرایی لزوما گویندگان و پرزنت کنندگان خوبی نیستند. برخی از آن‌ها ممکن است سطحی ترس یا احساس ناکافی بودن داشته باشند که این توانایی آن‌ها را برای ارتباط گرفتن با مخاطب تحت الشعاع قرار می‌دهد. برای رفع این چالش‌ها، کوچ‌ها فضای امنی را ایجاد می‌کنند تا روی موضوعاتی مثل سندروم ایمپاستر (نشانگان خودویرانگری توانمندان) و قدرت اقناع، تمرکز کنند. کوچ‌های کسب و کار با تجربه می‌توانند ارائه‌های مهم مهارت‌های اساسی صحبت کردن را با کوچی‌های خود تمرین کنند.

مزایای کوچینگ کسب و کار یا بیزینس کوچینگ

با وجود آن که رشد مهارت نرم و سخت لازم است اما مهم‌ترین مزیت خدمات کوچینگ کسب و کار، بازگشت سرمایه‌ی بالای آن است. در ادامه آماری از نقش بالای بیزینس کوچینگ در بازگشت سرمایه‌ی شرکت‌ها ارائه خواهیم داد:

مطالعه‌ای در مدرسه کسب و کار هاروارد دریافته است که شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی روی توسعه‌ی کارمندان انجام می‌دهند (خدمات کوچینگ هم شامل آن می‌شود) از سال 2003 تا کنون عملکرد بهتری در 500 سهام برتر بازار بورس سهام نویورک داشته‌اند.

کوچی‌ها تبدیل به کوچ می‌شوند و به رشد شرکتشان کمک می‌کنند

همزمان که یک کوچی با کوچش کار می‌کند، مهارت‌های کوچینگ ارزشمندی برای خودش یاد می‌گیرد. آن‌ها می‌توانند از این مهارت‌ها برای کوچینگ تیمشان استفاده کنند. بنابراین تاثیر یکی از یک کوچ مدیریتی می‌تواند کل شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. این راهی فوق‌العاده برای کمک به شرکت و کارمندان آن برای شناخت تمامی ظرفیتشان است.

اما چطور مدیران شرکت‌ها یا صاحبان کسب و کار مهارت‌های کوچینگ را به دست می‌آورند و آن را بهبود می‌بخشند؟ بیزینس کوچ‌ها به راحتی می‌توانند کوچینگ را با قرار دادن رهبران و مدیران در معرض کوچینگ آموزش دهند.

در جلسات کوچینگ، مدیر می‌تواند نقش کوچینگ را در کنار یک بیزینس کوچ بازی و تمرین کند. این کار باعث می‌شود شایستگی کوچینگ مدیر و اعتماد به نفسش بالا برود. همزمان توانایی مدیر در کوچ کردن، تاثیر مستقیمی بر بهبود سلامت و کارایی کلی شرکت می‌گذارد.

نتایج به دست آمده از بیزینس کوچینگ

در ادامه مزایای دیگری که در نتیجه‌ی بیزینس کوچینگ موثر به دست می‌آید را معرفی خواهیم کرد:

  • رشد درآمد:

افزایش درآمد و رشد سهم بازار یکی از مهم‌ترین دلایلی است که رهبران به دنبال کوچ‌های بیزینس هستند. نه تنها کوچ‌های بیزینس عبور از پیچیدگی‌های مالی را ممکن می‌کنند بلکه می‌توانند با مدیران به نحوی کار کنند که باورهای محدود کننده‌شان را کنار بگذارند. ترکیب این دو منجر به به رشد نمایی می‌شود و تاثیر مستقیمی بر درآمد خالص می‌گذارد.

  • انعطاف پذیری:

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیر یا صاحب کسب و کار قوی توانایی بازگشت از شکست‌های بزرگ است. به همین دلیل است که کوچ‌های کسب و کار به دنبال آموزش استراتژی‌های مبتنی بر انعطاف‌پذیری هستند، استراتژی‌هایی مثل روانشناسی مثبت و به چالش کشیدن فرضیات منفی.

  • رهبری:

بسیاری از بیزینس کوچ‌ها نه تنها متخصصان آموزش دیده در حوزه کوچینگ هستند بلکه می‌توانند در راس کار و به عنوان رهبران شرکت ایفای نقش کنند. در واقع آن‌ها شرکای رهبری خاصی هستند که می‌توانند آینه‌ی مدیران برای گسترش مهارت‌هایشان باشند.

  • تیم سازی:

ساختن یک تیم رهبری اجرایی گاهی اوقات سخت‌تر از کار علمی است. اولین کار شناسایی چاله چوله‌های یک شرکت است که برای گسترش پیدا کردن باید برطرف شود. دوم و مهم‌تر از آن پیدا کردن افرادی است به یک دیگر احترام بگذارند، یکدیگر را به چالش بکشند و کامل کنند. کوچ‌های بیزینس می‌توانند بستری برای رفع هر دو مشکل ایجاد کنند و حتی در کنار مدیران اقدام به استخدام نیروهایی کنند که برای این کار مناسبند.

آیا بیزینس کوچینگ یک ضرورت است؟

در واقع با وجود تجربه، هیچ مدیری نمی‌تواند به صورت طبیعی، توانایی مدیریت کردن نیازهای کسب و کارش را در یک جهان پر از گوناگونی به دست آورد. همه‌ی مدیران برای رشد نیاز به حمایت دارند و یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن این حمایت از طریق کوچ کسب و کار یا همان بیزینس کوچ محقق می‌شود.

سوالات متداول

وظایف بیزینس کوچ یا کوچ کسب و کار چیست؟

کوچ‌های کسب و کار با رهبران، مدیران و صاحبان کسب و کار همکاری می‌کنند تا سرعت رسیدن به اهداف شخصی و حرفه‌ای آن‌ها بیشتر کنند. آن‌ها از روش‌های کوچینگ مختلفی برای اتصال مهارت‌ها و ارزش‌هایشان با فرآیند تعیین هدف استفاده می‌کنند. کوچ‌های کسب و کار دنبال سناریوهایی در جهان واقعی هستند تا کوچی‌هایشان را از موانع پیش رو عبور دهند، بهترین تمرین‌ها را برای هر کسب و کار ارائه دهند و تصمیمات سخت بگیرند.

یک بیزینس کوچ خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین کوچ کسب و کار کسی است که حداقل 60 ساعت دوره‌ی آموزشی گذرانده باشد و حداقل 100 ساعت تجربه‌ی کوچینگ داشته باشد.
با شرکت در دوره‌های بیزینس کوچ آکادمی می‌توانند چنین مهارت‌هایی به دست آورید. دوره‌های این مرکز امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‎‌دهد:
+کوچینگ‌های دو به دو و گروه‌ها بحث و گفت و گو
+دوره‌های آموزشی همراه با بهترین متخصصان و اساتید حوزه کوچینگ
+برگزاری ایونت‌ها و رخدادهایی که امکان ساخت حلقه‌ی کاری و ارتباطی دارد

هر چند وقت یک بار باید با کوچ کسب و کار جلسه گذاشت؟

با توجه به شرایط هر کس این وضعیت متفاوت است، اما معمولا یک بار در هفته مناسب است. گاهی اوقات جلسات بیشتر برای بررسی کار و بودن در جریان کار مناسب است.

تفاوت بیزینس کوچ و منتور چیست؟

منتور در واقع شخصی است که اطلاعات و دانش ارزشمندی در یک زمینه‌ی خاص دارد. آن‌ها زمانشان را بین فعالیت حرفه‌ای و حمایت از رشد دیگران تقسیم می‌کنند. راهنمایی و منتورینگ آن‌ها معمولا ناشی از به اشتراک گذاشتن تجربه‌ی آن‌ها است.

چرا کسب و کارها به کوچینگ نیاز دارند؟

کوچ‌های کسب و کار افراد حرفه‌ای و باتجربه‌ای هستند که راهنمایی، حمایت و توصیه‌هایی به کارفرمایان و مدیران کسب و کار ارائه می‌دهند که به آنها کمک کند به اهدافشان برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *