سرفصل مطالب
راهنمای جامع شروع بیزینس کوچینگ
فکر میکنید قبل از شروع کوچینگ بیزینس نیاز دارید جواب تمامی سوالاتتان را بگیرید و بعد یک کوچ بیزینس موفق شوید؟
شاید احساس میکنید برای ورود به این حرفه باید در بسیاری از برنامههای بیزینس کوچینگ شرکت کنید یا مدرکهای بیزینس کوچ مختلف بگیرد تا اسم و رسمی در این حرفه به هم بزنید.
اگر اینطور فکر میکنید باید بگویم که همهی اینها افسانه است و هیچ کدام حقیقت ندارد.
بسیاری از افراد میخواهد کوچ کسب و کار در سطح جهانی باشند.
آنها فکر میکنند چقدر خوب میشود اگر به مشتریان بیشماری کمک کنند و تاثیر مثبتی بر جهان داشته باشند …
به این فکر میکنند که چقدر کسب درآمد از کاری که عاشقش هستند عالی است.
اما مسئله اینجاست که ….
بسیاری در این نقطه از حرکت میایستند.
آنها واقعا وارد جهان بیزینس کوچینگ نمیشوند تا رویای خود را به واقعیت تبدیل کنند.
و در حالی که بعضی از آنها تلاشهایی میکنند، دیر یا زود گاهی حتی بعد از چند هفته، خسته میشوند.
این خستگی زودرس ناشی از کم انگیزگی یا بیبرنامه بودن یا نداشتن مهارت کافی نیست.
بلکه به این دلیل است که باورها و ایدههای غلطی در مورد بیزینس کوچ شدن و تجربهی پایدار و موفق داشتن در این حوزه دارند.
نتیجهی کار با بسیاری از کوچها، یک حقیقت انکارناشدنی را نشان میدهد.
نکتهی مهم بیزینس کوچ شدن آگاهی نسبت به مهارتها، موهبتها و استعدادهایتان است. برای بیزینس کوچ شدن باید بر روی خاص بودن خود تاکید کند و با استعداد خود به مخاطبانی که به تخصص شما احتیاج دارند کمک کنید.
همچنین باید ذهنیت درستی در خصوص کوچ کردن مشتریان و ارائهی خدمات به آنها داشته باشید، حتی اگر فکر میکنید از شما موفقترند.
کوچ بیزینس یعنی به کارگیری ابزارها، تکنیکها و استراتژیهایی برای ایجاد نتایج مستمر، ساخت اعتبار و رشد مخاطبانتان.
این مطلب سعی دارد همهی نکاتی که در بالا بیان شد را برای شما توضیح دهد.
این مطلب که نقشهی راه بیزینس کوچ شدن است میتواند نقطه شروع خوبی برای آغاز به کار شما باشد، حتی اگر تازه وارد این فضا شده باشید.
بیزینس کوچ یا کوچ کسب و کار کیست؟
بیزینس کوچ یا کوچ بیزینس به سازمانها کمک میکند تا پایههای مستحکمی برای کسب و کار خود بسازند و به آنها این امکان را میدهد تصمیمهایی بگیرند که در راستای ارزشهای ساختاری آنهاست. کوچینگ، سازمانها را از سردرگمی و ابهام خارج میکند و مسیری برای آنها تعیین میکند، مسیری که به سمت اهداف کوتاه مدت و بلند مدت میرود.
همچنان که افراد بیشتری تبدیل به مدیر میشود، نیاز به کوچهای کسب و کاری که برای بتوانند جریان وسیع آدمهای باهوش، پیشرونده و خلاق را حمایت کنند بیشتر میشود. در واقع بیزینس کوچها این افراد را به سمت ساخت کسب و کارهای موفقی که سرعت رشد بالایی دارد هدایت میکنند.
اما بیزینس کوچها دقیقا چه چیزی با خود به همراه میآورند؟ بریم با هم ببینیم.
کوچ کسب و کار چه کار میکند؟
تحقیقی که در متریکس گلوبال منتشر شده نشان میدهد تاثیرات بیزینس کوچینگ بسیار چشمگیر است …
در ادامه انتظاراتی که میتوانید از بیزینس کوچینگ داشته باشید را برایتان شرح خواهیم داد:
1. کوچهای کسب و کار به کارمندان کمک میکنند.
معمولا مدیران و مسئولان اجرایی دنبال بازخورد یا توصیهای از جانب کوچ دربارهی نحوهی برخورد در یک موقعیت خاص هستند. اما شاید لازم باشد پیش از آن که به موقعیت پیچیده و سختی بربخوریم دنبال کمک باشیم. کوچهای کسب و کار میتوانند به پیشرفت مهارتهای مدیریت و عزت نفس کارمندان کمک کنند.
2. بیزینس کوچها به مدیران کمک میکنند راهحلهایی بسازند.
مدیران معمولا میدانند چه رفتارها و کارهایی انجام دهند. کار کوچ این است که جواب سوالات را از مدیر بگیرد و در واقع راه حل او را گسترش دهد. کوچها میتوانند گزینههایی پیشنهاد دهند، توصیههایی ارائه دهند و حتی نسبت به وضعیت بازخورد نشان دهند. اما در نهایت مدیر است که پاسخ را کشف میکند.
3. بیزینس کوچها ابزارها و روشها را فراهم میکنند.
یک کوچ از بیرون کار میکند و به مشتریان خود چیزهایی را آموزش میدهید اما کاری برای آنها انجام نمیدهید. چه در کنار مدیران کار کنید چه صاحبان کسب و کار، هدف شما این است که آنها را به خودکفایی و خود بسندگی برسانید. نقش کوچ فراهم آوردن ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت یک کسب و کار یا شرکت است.
نقش کوچ باید مشخص باشد. کوچها برای شرکتها مدیرها و کارمندان مهم هستند اما در هر صورت یک فرد خارج از شرکت محسوب میشود به همین دلیل لازم است، از ابتدا دستورالعمل کاری خود را مشخص و دقیق ارائه دهید تا مرزها مشخص باشد.
بیزینس کوچ در چه زمینههایی میتواند کمک کند؟
اگر کسب و کار خود را دارید احتمالا اغلب احساس میکنید که دارید به کارها و مسیرهای مختلف کشیده میشوید. وقتی هر روز شلوغ و پرمشغله است، داشتن رویکرد درست برای رسیدن به اهداف سخت میشود. میتوانید حمایتی که نیاز دارید را از بیزینس کوچ خود بگیرید.
چه کسب و کار شما با چالش روبرو شده باشد چه بخواهید قدم بعدی را در کسب وکارتان بردارید، کوچهای کسب و کار از اهداف شما حمایت میکنند و شرایط رسیدن به موفقیت را ایجاد میکنند. آنها به شما کمک میکنند تا تاکتیکها، مهارتها و بینش مورد نیاز برای رسیدن به رشد حرفهای، مالی و شخصی را به دست آورید.
1. مسئولیتپذیری
کوچهای کسب و کار به شما اجازه میدهند، پتانسیل مهارت و استعدادی خود را ببینید در عین حال که شما را مسئولیتپذیر میکنند. همهی ما وقتی کسی را داریم که از ما سوال میپرسد و ما را به چالش میکشد، سریعتر پیشرفت میکنیم. وقتی شروع به خارج شدن از مسیر میکنید، یک معلم خوب شما را در مسیر درست قرار میدهد. همچنین مسئولیتپذیری شما را تقویت میکند و در مسیر پیشرفت به شما انگیزه میدهد.
2. اهداف قابل دستیابی
کوچ قدم به قدم با شما کار میکند، آنچه میخواهید را تشریح میکند و نحوهی رسیدن به آن را برای شما توضیح میدهد، به این ترتیب بسیار راحتتر میتوانید به اهدافتان دست پیدا کنید. کوچ کسب و کار بررسی میکند که اهداف شما هوشمندانه و واقعگرایانه باشد و به شما کمک میکند برنامهای برای رسیدن به اهدافتان بچینید. کوچ شما چه برنامههایتان را برنامهریزی کند، چه کارهایتان را اولویت بندی کند یا در مدیریت زمان به شکل موثر به شما کمک کند، هدفش این است که دستیابی شما به اهداف سازمانی و شخصیتان را بیش از پیش محقق کند.
3. سازماندهی
به عنوان یک صاحب کسب و کار ممکن است از کارهای روزانه دلزده باشید. کوچهای کسب و کار ساختار و سازمانی را برای شما طراحی میکنند که راحتتر بتوانید کسب و کار خود را بچرخانید. کوچها اقدامات و سیستمهایی برای موفقیت به شما را پیشنهاد میدهند و نه تنها یک برنامهی مدیریت زمان به شما ارائه میدهند بلکه توصیهها و استراتژیهایی برای رشد عملکرد شما براساس شیوهی کار و شخصیت شما در اختیارتان قرار میدهند.
4. بیزینس پلن یا برنامهی کسب و کار
کوچهای باتجربه میتوانند در ساخت یک بیزینس پلن عالی شما را راهنمایی کنند و به شما کمک کنند سیستم موفقی را در سازمانتان به کار بگیرید. از اهداف مشخص و دقیق گرفته تا قدمهای استراتژیک عملی، عناصر کلیدی یک کسب و کار موفق را در اختیار شما قرار میدهد.
5. ایدههای بازاریابی
اگر زمان کافی برای تهیهی برنامهی بازاریابی یا مارکتینگ ندارید یا اصلا نمیدانید چطور این کار را انجام دهید، کوچ کسب و کار شما میتواند در ساخت یک استراتژی کسب و کار شخصی سازی شده و آسان کمک کند. این کار به شما کمک میکند در عین حال که در حال گسترش روابط با مشتریان فعلیتان هستید، مشتریان تازهای هم برای کسب و کارتان به دست آورید.
6. توصیههای سازنده و بدون جانبداری
کوچهای کسب وکار نقدهای سازنده و غیرجانبدارانه ارائه میدهد. همکاران، دوستان یا خانواده ممکن است در نظراتشان جانبدارانه عمل کنند، اما زمانی که یک کوچ کسب وکار استخدام میکنید، آنها بینشهایی به شما ارائه میدهند که سایر اطرافیانتان نمیتوانند. آنها ممکن است راهحلهایی ارائه دهند که شما و سایر کسانی که نزدیک به کسب و کار شما هستند آن را نادیده بگیرند.
7. اعتماد به نفس
همانطور که در مسیر اهدافتان حرکت میکنید ممکن است فکر کنید که آنجایی که میخواستید باشید نیستید. کوچهای کسب و کار به شما کمک میکنند تا مسیری که طی کردهاید و آنچه میخواهید به دست آورید را بررسی کنید. آنها از شما حمایت میکنند و شما را تشویق میکنند تا در نهایت اعتماد به نفستان به دست آورید و نحوهی عبور از چالشها را یاد بگیرید. همچنین به شما یادآوری میکنند که پیروزیهای کوچک خود را جشن بگیرید.
8. زاویه دید تازه
اگر در کسب و کار خود غرق شدهاید، احتمالا چیزهای بسیار واضح را نمیتوانید ببینید. زاویه دید تازهای که مربی کسب و کار دارد به شما کمک میکند تا مشکلات و راهحلهای غیرمنتظرهای پیدا کنید. آنها اعتماد به نفس شما را ارتقا میدهند و نقطات پنهان را برای شما آشکار میکنند تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.
9. رشد
احتمالا درآمد شما در طی چند سال یک سان باقی مانده یا ممکن است دنبال افزایش کمیت و کیفیت مشتریان خود باشید. یک مربی کسب و کار خوب میتواند کسب و کار شما را وارد قدم بعدی کند. در واقع این کار را از طریق برنامههای استراتژیک و مبتنی بر کسب و کار انجام میدهد. این کار به شما کمک میکنند دیتابیس خود را مرتب و کارآمد کنید، به این ترتیب میتوانید بهترین راه خلق مشتری و حرکت به سمت جلو را مشخص کنید.
10. تعادل
یک کوچ کسب و کار خوب به شما یاد میدهد بین کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنید. به عنوان یک کارفرما احتمالا تمام وقت و انرژی خود را صرف کار میکنید.
کوچ کسب و کار به شما کمک میکند بین این دو تعادل ایجاد کنید. چون پرداختن بیش از حد به کار باعث میشود هم خودتان خسته شوید و هم تبدیل به آدم خستهکنندهای برای دیگران شوید.
چه کسانی به بیزینس کوچ نیاز دارند؟
شما به بیزینس کوچ نیاز دارید اگر:
- یک مدیر موفق هستید که دنبال رویکرد تازه برای پیشرفت کسب و کارتان هستید.
- یک کارفرمای موفق هستید که میخواهد مسیرهای تازه و اهداف قابل ارزیابی برای کسب و کارتان تعیین کنید.
- کارفرمایی هستید که دنبال تقویت تیمش برای مسئولیتپذیری نسبت به اقداماتشان است.
- مدیری هستید که میخواهد تعادل بهتری بین کار و زندگی ایجاد کند.
7 ویژگی ذهنی یک بیزینس کوچ موفق
پیش از آنکه سراغ تمرینها و استراتژیهایی که از شما یک بیزینس کوچ موفق میسازد برویم، باید مهمترین ویژگیهایی که میتواند روی آیندهی شما تاثیر بگذارد را بررسی کنیم.
ذهنیت شما چیزی است که میتواند سرنوشت شما را تعیین کند.
خبر بد این است که بیشتر کوچهای جدید (یا حتی باتجربه) هیچ ایدهای نسبت به این قضیه ندارند که فکر آنها منجر به شکست میشود.
خبر خوب این است که شما کنترل 100% روی ذهنیتتان دارید – باورها و افکاری که در جهان درونی شما تاثیر میگذارد.
ممکن است این نقل قول از یکی از مشهورترین و موفقترین کوچهای جهان یعنی تونی رابینز را شنیده باشید «موفقیت رد پایش را به جا میگذارد.»
نقل قول کامل تونی این است:
اگر میخواهید واقعا بیزینس کوچ موفقی بشوید، منطقی است که از ذهنیت سایر بیزینس کوچهای موفق «الگوبرداری» کنید.
در برخورد با بیزینس کوچهای موفق در سراسر دنیا، لیستی از باورها و رویکردهای آنها نسبت به این کار به دست آمده که در واقع ذهنیت آنها را نشان میدهد، در ادامه آنها را با هم بررسی میکنیم.
7 ویژگی ذهنی بیزینس کوچهای موفق
1. خودباوری
آنها به مهارتها، محصولات و خدمات کوچینگ خود باور دارند. آنها 100 درصد به خودشان و تواناییشان در کمک به دیگران بران گرفتن نتایج موثر، باور و اعتماد دارند.
2. آموختن در تمام عمر
آنها هیچ وقت دست از یاد گرفتن برنمیدارند. آنها هموراه دنبال راههایی برای ارتقای رشد شخصی و حرفهای شان هستند و از سرمایهگذاری روی خودشان خوشحالند. بهترین کوچها همیشه در سمینارها، دورههای آموزشی، دورههای آنلاین و ورکشاپها دیده میشوند چرا که همواره در حال ارتقای مهارتهایشان هستند.
3. هدفمندی
اگرچه بیزینس کوچها دنبال درآمدزایی بالا برای کسب و کارها هستند اما یک «چرا»ی بزرگتر هم دارند که به آنها انگیزه میدهد. مثلا کمک به یک مادر مجدد برای این که استقلال مالی پیدا کند کمک به افراد تا با تغییر شیوهی مدیریتیشان آزادی عمل و شادی بیشتری برای خود به ارمغان بیاورند.
4. مسئولیتپذیری
آنها خود را نسبت به نتایجی که در زندگی خلق میکنند مسئول میدانند. آنها به شدت بر اهداف و رویاهاشان متمرکزند و منحرف نمیشوند.
5. رو به پیشرفت
آنها آنقدر به پیش میروند که بهترین بیزینس کوچ ممکن شوند. آنها جاه طلب و باانگیزهاند و آنقدر ادامه میدهند تا به آنچه میخواهند برسند. آنها از کار سخت نمیترسند و حاضرند هر کاری انجام دهند تا به بالاترین نقطه برسند.
6. شجاع
آنها دنبال تشویق و تحسین از جانب دیگران به خصوص مشتریانشان نیستند. آنها تمام توجه و انرژی خود را صرف کمک به مشتریان برای رسیدن به اهدافشان میکنند. بهترین کوچهای کسب و کار آنقدر شجاع هستند تا به مشتریانشان آنچه باید بشنوند را بگویند نه آنچه میخواهند بشنوند.
7. متمرکز بر خدمات
آنها میتوانند با کاری که انجام میدهند به هر تعداد آدمی که میخواهند کمک کنند. آنها از مشارکت کردن و ارائه خدمات به دیگران لذت میبرند و خوشحالند بیزینس کوچینگ این امکان را برای آنها فراهم کرده است.
چطور یک بیزینس کوچ شوم؟
سه کار اساسی برای بیزینس کوچ شدن حرفهای لازم است:
1. تکمیل کردن دورههای آموزشی کوچینگ:
باید 125 ساعت دورهی آموزشی خود را گذرانده باشید. میتوانید دورهها را به صورت حضوری یا آنلاین یا هر دو بگذرانید.
2. منتورینگ:
باید یک دورهی 10 ساعتهی منتورینگ را سپری کنید برای گرفتن مدرک آی سی اف ICF این دوره ضروری است.
3. آموزش کسب و کار:
اگر تا پیش از این تجربهی کسب و کار نداشتهاید، باید مدرکی که شامل دورههای آموزشی بیزینس و کسب و کار باشد را انتخاب کنید تا ابزارها و متودولوژیهای مورد نیاز برای کسب و کار را در اختیار شما قرار دهد.
آی سی اف (ICF) که تنها سازمان کوچینگ حرفهای بین المللی شناخته شده است، نشان میدهد که کوچها از دورههای آموزشی سختگیرانهای عبور میکنند و تجربیات لازم را کسب میکنند تا بتوانند به تعهدات خود به عنوان یک کوچ عالی عمل کنند.
چه به دنبال بیزینس کوچ شدن باشید یا به عنوان مدیر کسب و کار بخواهید کسب و کار خود را ارتقا دهید، این دورهی آموزشی به شما کمک میکند.
چطور جایگاه خود را در فضای بیزینس کوچینگ به دست آورید؟
بگذارید در ابتدای کار سوالی از شما بپرسم:
حالا که تصمیم گرفتهاید بیزینس کوچ یا همان کوچ کسب و کار شوید، آیا میدانید که میخواهید در چه حوزهای به صورت تخصصی کار کنید؟ به بیان دیگر فضا و جایگاه خود را در کوچینگ میشناسید؟
به بیان دیگر فضا و جایگاه خود را در کوچینگ میشناسید؟
اگر در همین ابتدای کار مسیر و جایگاه مشخصی برای خود انتخاب نکنید، مسیر طولانی و سختی در پیش خواهید داشت.
بعضی از کوچها در برابر این مسئله مقاومت میکنند چرا که میخواهند به همهی حوزهها وارد شوند و به یک دیگر کمک کنند.
آنها میخواهند این ویژگی را داشته باشند که به مشتریانشان در همهی ابعاد کسب و کارشان کمک کنند.
این کار ممکن است ایدهی جالبی به نظر برسد اما دلایل بسیاری وجود دارد برای اثبات این که واقعا ایدهی جالبی نیست.
واقعیت غم انگیزی وجود دارد و آن هم این که کمک کردن به همه یعنی کمک به هیچ کس.
وقتی حوزهی مشخصی نداشته باشید مدام از یک شاخه به شاخهی دیگر میپرید و به همین دلیل مشتریان بالقوه را از دست میدهید. همچنین مشتریانتان را به سایر کوچهایی که بابت انتخاب یک حوزه زمان و هزینهی زیادی دادهاند میبازید.
به این مسئله فکر کنید …
اگر صاحب کسب و کاری بخواهد روی نرخ تبدیل مشتری به خریدار با تمرکز بر گفت و گوی نیروهای فروشش کار کند کدام گزینه را انتخاب میکند؟
گزینه 1: یک بیزینس کوچ «عمومی»
گزینه 2: یک بیزینس کوچ متخصص در گفت و گوی فروش
واضح است نه؟
و مزایای این کار همینجا به پایان نمیرسد.
صنعت کوچینگ با سرعت زیادی رو به رشد است.
هر روز کوچهای بیشتری وارد بازار میشوند و این مسئله در عین حال که رشد فوقالعادهی این صنعت را نشان میدهد، به معنای افزایش رقابت هم هست.
زمانی که در یک حوزهی مشخص کسب و کار متخصص نشده باشید، در دریای سایر کوچهای کسب و کار غرق میشوید و شانس شما برای موفقیت به طرز چشمگیری کاهش پیدا میکند.
تعیین حوزه و جایگاه این امکان را به شما میدهد که در این بازار شلوغ، دلایل منطقی برای فعالیت خود داشته باشید.
از حوزههای محبوب کوچینگ میتوان به کوچینگ کسب و کارهای کوچک، کوچینگ عملکرد بالا برای کارفرمایان، کوچینگ مدیر اجرایی کسب و کار، کوچینگ ذهنیت کسب و کار، کوچینگ بازدهی برای صاحبان کسب و کار و … اشاره کرد.
منظورم از تعیین حوزه چنین چیزی است …
انواع انتخاب حوزهی تخصصی:
خوب: من با تازهکارهایی که دنبال شروع یک کسب و کار هستند کار میکنم.
بهتر: من با تازه کارهایی که دنبال شروع یک کسب و کار خدماتی هستند کار میکنم.
بهتر از آن: من با تازهکارهایی که دنبال شروع یک کسب و کار خدماتی در حوزهی مقالهنویسی کار میکنم.
وقتی تخصص و جایگاه خود را با جزئیات بیان میکنید، سیگنالهای واضح و دقیقی برای گروه خاصی از مشتریان بالقوه ارسال میکنید.
همچنین میتوانید پیامتان را با قدرت و به نحو موثر برسانید تا مشتریان بالقوهتان بدانند دقیقا چه کاری انجام میدهید، چطور میتوانید به آنها کمک کنید و آنها بعد از انجام کار شما چه نتایجی خواهند گرفت.
آنها این سیگنال را میخوانند و میفهمند که شما مربی مناسبی برای آنها هستید.
جایگاه و تخصص خاص، بهترین راه جذب و تحریک افراد برای کار کردن با شماست و باعث میشود شما یکی از هزاران کوچ کسب و کار «عمومی» نباشید که در این صنعت حضور دارند.
6 سوال برای تشخیص مشتریان ایدئال کسب و کارتان
کوچهای کسب و کار و موفق دقیقا میدانند میخواهند به چه کسانی خدمات ارائه دهند، چیزی که بسیاری از بیزینس کوچها نمیدانند.
هر کاری که شما انجام میدهید در نسبت مستقیم با کسی است که انتخاب میکنید کوچ کسب و کارش باشید.
برای طراحی جلسات با مشتری و پیشنهادات کوچینگ و طراحی وبسایتتان، باید مشتریان ایدئال یا همان «مخاطبان هدفتان» را تعیین کنید.
اگر چنین چیزی در ذهنتان ندارید احتمالا خیلی زود شکست میخورید.
نکتهی دیگری که باید در نظر داشته باشید این است …
شناسایی مشتریان ایدئال نباید صرفا براساس اطلاعات جمعیتشناختی ساده باشد.
اگر مشتریانتان را اینطور تعیین کنید خیلی نتیجهی خوبی نخواهید گرفت: «زنان بین 20 تا 35 سال که در تهران زندگی میکنند و صاحب دو فرزند هستند …»
اینطور به داستان نگاه کنید …
به جز همسر، اعضای خانواده و دوستان نزدیکتان، رابطهی با مشتری در کوچینگ یکی از عمیقترین روابطی است که میتوانید بسازید و پرورش دهید. به همین دلیل تعیین مشتری ایدئال از طریق «جنس و سن» چندان کارآمد نیست.
باید برای این کار عمیق شوید و ببینید واقعا از انجام چه کارهایی لذت میبرید، چرا که اگر اینطور نباشید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهید کرد.
کوچهایی که مشتریان ایدئالشان را تعیین نمیکنند در نهایت با هر کسی که آنها را استخدام کند کار خواهند کرد.
به این ترتیب ممکن است مشتریانی داشته باشید که مدام دنبال تخفیف یا جلسهی رایگان هستند.
ممکن است مشتریانی داشته باشید که پرحرفند یا کسانی که خیلی آرامند.
ممکن است مشتریانی داشته باشید که به حدود شما احترام نمیگذارند و هر موقعی از روز یا هر زمانی با شما تماس میگیرند و پیام میدهند و انتظار پاسخ کوتاه دارند.
ممکن است مشتریانی داشته باشید که مدام به غلط ایدههای شما را به چالش میکشند.
اگر از همان ابتدای کار مشتری ایدئال خود را انتخاب کنید از چنین مسائلی جلوگیری خواهید کرد.
پس باید نوع مشتریای که دنبال کار کردن با او هستید را انتخاب کنید، به این شکل میتوانید کارهای معنادار در جهان انجام دهید و در واقع افرادی با کمک شما میتوانند تاثیر بیشتری بر جهان بگذارند.
به علاوه با شناسایی مشتریان ایدئال و درک نیازهای آنها میتوانید پکیجها و محصولات کوچینگ فوقالعادهای تولید کنید و که نیاز مشتریانتان را برطرف کند.
با آگاهی از نیاز واقعی مشتریان ایدئالتان میتوانید پکیجهایی به مشتریان پیشنهاد دهید که دقیقا مطابق با خواسته و نیاز آنهاست. همین کار باعث میشود کارتان را تایید کنند و درخواست همکاری داشته باشند.
به همین دلیل است که بیزینس کوچهای موفق همیشه لیست بلند بالایی از مشتریانی که در صف انتظار هستند دارند و برنامهها کوچینگشان مرتب فروخته میشود.
اگر میخواهید یک چک لیست بیزینس کوچینگ برای خود داشته باشید، انتخاب مشتری ایدئال اولین قدم است.
تلاش برای ساختن یک بیزینس کوچینگ موفق بدون شناسایی مشتری ایدئال درست مثل ساختن خانه بدون این که بدانیم میخواهیم آپارتمان بسازیم، ویلا بسازیم یا … است.
در نهایت خانهای میسازید که نمیخواهید در آن زندگی کنید.
مشتریان ایدئال خود را تعریف کنید
با پاسخ به 6 سوالی که در ادامه طرح میشود میتوانید به مشتریان ایدئال خود فکر کنید. میتوانید پاسخ سوالاتتان را بنویسید یا به صورتی صوتی ضبط کنید:
- چه کسی الهام بخش شماست؟
- حاضرید برای چه کسی وقت بگذارید حتی اگر دستمزدی به شما ندهد؟
- چه کسی بهترین شما را به کار میگیرد؟ چه نوع گفت و گوهایی برای شما جالبتر است؟
- از کمک کردن به چه کسانی لذت میبرید؟ مشتاق به کار در چه زمینهای هستید؟
- از کار کردن با چه کسانی لذت نمیبرید؟ نکته: شناخت کسانی که نمیخواهید با آنها کار کنید به شما کمک میکند کسانی که دوست دارید را انتخاب کنید.
- چه کسی از تخصص شما بهره میبرد؟ چه نتایج و دستاوردهایی میتوانید برای مشتریان ایدئالتان به ارمغان بیاورید؟
به عنوان یک بیزینس کوچ برای خود اعتبار کسب کنید
بسیاری از کوچهای کسب و کار به محض این که کسب و کارشان را شروع میکنند وارد یک دریای عمیق میشوند.
آنها به سرعت برنامهها و پیشنهاداتی ارائه میدهند، تبلیغات گرانی را شروع میکنند، به سرعت قیمتهایشان را بالا میبرند بدون این که بدانند چه چیزی میسازند و چه چیزی را خراب میکنند …
اعتبار ناشی از اعتماد است
وقتی اعتباری به دست میآورید
وقتی اسم و رسمی به عنوان بیزینس کوچ به هم میزنید
در واقع برای مخاطبانتان اعتماد میسازید.
در کوچینگ، اعتماد از نتایجی که به دست میآورید ساخته میشود.
از اولین روزی که بیزینس کوچینگ را شروع میکنید، باید روی به دست آوردن نتیجه برای مشتریانتان تمرکز کنید.
نتایج شما همهی چیزی است که شما دارید و برایتان اعتبار به همراه میآورد.
اگر تا به حال مشتری نداشتهاید باید به راههایی که بتوانید در بازاریابیتان اعتبارتان را نشان دهید، فکر کنید.
آیا مدرکی در حوزه بیزینس دارید؟ آیا تا به حال در یک شرکت یا فضایی که مربوط به رشته و تخصصتان باشد کار کردهاید؟ آیا کارفرمایی با سابقهی قابل بررسی هستید؟
به گذشته بروید و به همهی دستاوردهایتان فکر کنید.
سپس هر چیزی که در فضای بیزینس کوچینگ به شما اعتبار میدهد را به رزومه خود اضافه کنید.
پول نمیتواند اعتبار زیادی برای شما به همراه بیاورد.
با ساخت روابط هوشمندانه با مشتریان و مخاطبانتان و افزایش دائمی مهارتهایتان به عنوان یک بیزینس کوچ قطعا میتوانید اعتبار به دست آورید.
هیچ وقت اعتبار خود را قربانی منافع و دستاورد شخصیتان نکنید.
بسیاری از کسانی که بیزینس کوچینگ را شروع کردند و موفق نشدند به این دلیل بود که پول را به اعتبار و شهرت ترجیح دادند.
ایدههایی برای افزایش اعتبار
- روش کوچینگ خاص خود را بسازید، روشی که میخواهید با آن شناخته شوید.
- سعی کنید مهارتها و تکنیکهای مربوط به حوزه تخصصتان را کسب کنید. لازم نیست کار پیچیدهای انجام دهید، یک مدرک ساده یا ورکشاپ، درهای زیادی به روی شما باز میکند.
- از مشتریان رضایتنامه جمع کنید. (نکته: رضایتنامههای متنی خوبه اما اگر به صورت ویدیویی باشد بسیار تاثیرگذارتر است)
- خدمات خود را به سازمانهای عام المنفعه یا خیریه ارائه دهید. این کار تعهد شما را به عنوان یک بیزینس کوچ نشان میدهد.
- در شبکههای اجتماعی و فضای آنلاین فعال باشید. ایدهها و نظرات خود را در قالب ویدیو، مقالات سایت و پستهای شبکههای اجتماعی نشان دهید.
- با کوچها یا سازمانهای کوچینگ معتبر در ارتباط باشید و درخواست همکاری یا شراکت به آنها بدهید.
سوالاتی که در زمینهی کوچینگ باید از مشتریان جدیدتان بپرسید
این روزها صدها میلیون کسب و کار در سراسر دنیا وجود دارد. عواملی که میتواند یک کسب و کار را به اوج برساند ممکن است کسب و کار دیگر را به زمین بزند.
بنابراین اگر میخواهید نسبت به نیازهای مشتری خود آگاه باشید و شرکت را به موفقیت برسانید، باید بتوانید ایدههایی در زمینهی کوچینگ ارائه دهید که همراستا با نیازهای مشتریتان باشد.
در وهلهی اول باید سوالات درستی از آنها بپرسید.
میتوانید با این سوالات شروع کنید:
- اسم شرکت شما چیست؟
- توضیح مختصری از محصولات و خدمات شرکتتان ارائه دهید.
- نقش شما در شرکت چیست؟
- مشتری ایدئال شما چه ویژگیهایی دارد؟
- چطور شرکت را رهبری میکند؟
- از رقیبانشان چه کمکهایی میگیرند؟
- بزرگترین چالش شما در کسب و کار چیست؟
- در 10 سال آینده خودتان و شرکت را کجا میبینید؟
- استراتژی بازاریابی شما چیست؟
- وضعیت داخلی و خارجی بازاری که شرکت شما در آن زمینه فعالیت میکند چگونه است؟
با اولین مشتری کسب و کارتان قرارداد ببندید
بیزینس کوچینگ شغلی است که میتواند شما را به قلههای بالای موفقیت برساند. این شغل پرتقاضا برای کسانی که مدام دنبال چالش هستند بسیار مناسب است.